[ဓါတ္ပံုေဟာင္းမ်ားက ေျပာျပေနေသာ ေ႐ွးေဟာင္းေႏွာင္းျဖစ္မ်ား-ေခြးငတ္မ်ား ႀကိဳဆိုေရး ထမင္းစားပြဲႀကီး]
ကၽြန္ေတာ္သည္ ရန္ကုန္တြင္ တည္ေထာင္ထားေသာ ခ်င္းတြင္းအသင္းတြင္ အတြင္းေရးမႉးအျဖစ္ ၁၉၇၉ ခုနွစ္မွ ၁၉၈၄ ခုနွစ္ထိ ၆ ႏွစ္တိုင္တိုင္ တာ၀န္ယူခဲ့ရသည္။ ထိုနွစ္မ်ားတြင္ ခ်င္းတြင္းအသင္းမွ ႀကီးမႉး၍ အေျခခံပညာေရး အထက္တန္း (ဆယ္တန္း) စာေမးပြဲတြင္ ဂုဏ္ထူး နွစ္ဘာသာႏွင့္ အထက္ ေအာင္ျမင္ခဲ့ၾကေသာ ခ်င္းတြင္းေဒသမွ ေက်ာင္းသူ ေက်ာင္းသားမ်ားအား အသင္းအမႈေဆာင္ လူႀကီးမ်ား ကိုယ္တိုင္ မံု႐ြာၿမိဳ႔သို႔ သြားေရာက္၍ ပညာရည္ခၽြန္ဆုမ်ား ခ်ီးျမႇင့္ခဲ့ၾကသည္။
၁၉၈၃ ခုနွစ္က မွတ္မွတ္ရရ မံု႐ြာသို႔ အဆိုပါ ပညာရည္ခၽြန္ ဆုေပးပြဲအတြက္ သြားေရာက္ခဲ့စဥ္က ျဖစ္သည္။ မံု႐ြာၿမိဳ႔နယ္ ပါတီေကာင္စီ၏ ကူညီပ့ံပိုးမႈျဖင့္ ပညာရည္ခၽြန္ဆုေပးပြဲအတြက္ လိုအပ္သည္မ်ားကို ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္ လုပ္ကိုင္ရင္း ကၽြန္ေတာ္သည္ ဖိတ္စာမ်ားနွင့္ အျခားစာ႐ြက္စာတမ္းမ်ား ႐ိုက္ႏွိပ္ရန္ မံု႐ြာၿမိဳ႔ ေ႐ႊစည္းခံုဘုရား မုခ္၀တြင္ စာကူးစက္လုပ္ငန္း ဖြင့္လွစ္လုပ္ကိုင္ေနေသာ ငယ္သူငယ္ခ်င္း 'ဘေမာင္ဇံု' ထံသို႔ ေရာက္သြားခဲ့သည္။ ငယ္နာမည္မွာ 'ဘေမာင္' ျဖစ္၍ ႀကီးလာမွ ဖခင္ျဖစ္သူ 'ဦးဖိုးဇံု' ကို အေၾကာင္းျပဳ၍ 'ဇံု' တလံုး တိုးၿပီး 'ဘေမာင္ဇံု' ျဖစ္လာခဲ့သည္။
ကၽြန္ေတာ္က သူ႔အား လက္ႏွိပ္စက္ ႐ိုက္ရန္ႏွင့္ စာကူးစက္လွည့္ရန္ ဖိတ္စာမူၾကမ္းနွင့္ စာ႐ြက္စာတမ္း မ်ား ေပးအပ္ၿပီးေနာက္ ဟိုအေၾကာင္း သည္အေၾကာင္း ေ႐ွးေဟာင္းေႏွာင္းျဖစ္မ်ားကို ေျပာမိၾကသည္။ ထိုစဥ္မွာပင္ သူငယ္ခ်င္း ဘေမာင္ဇံုက ႐ုတ္တရက္ ေကာက္ခါငင္ခါ ေျပာလိုက္သည္။ 'အေတာ္ပဲ ေမာင္ေရ... ႀကံဳႀကိဳက္တုန္း ေမာင္ရင့္ကို အမွတ္တရ ႐ွား႐ွားပါးပါး လက္ေဆာင္တခု ေပးလိုက္ရဦးမယ္' ေျပာေျပာဆိုဆို သူက အလုပ္အံဆြဲထဲမွ စာအုပ္တအုပ္ကို ထုတ္ယူလိုက္ၿပီး ထိုစာအုပ္ၾကားထဲမွ ဓာတ္ပံုေလးတပံုကို ကၽြန္ေတာ့္အား ႐ုတ္တရက္ လွမ္းေပးလိုက္သည္။
ဓာတ္ပံုမွာ ခတ္ေသးေသးပင္ ျဖစ္သည္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ငယ္ငယ္က 'ေသတၱာကင္မရာ' ျဖင့္႐ိုက္သည့္ အ႐ြယ္အစား ျဖစ္၍ အလ်ား ၃လက္မခြဲ၊ အနံ ၂ လက္မခြဲခန္႔သာ႐ွိသည္။ ထို ဓာတ္ပံုေလးကို ေသေသခ်ာခ်ာ ၾကည့္လိုက္မိသည္ႏွင့္ ကၽြန္ေတာ့္မွာ အတိုင္းမသိ ပီတိေတြျဖာ၍ ၀မ္းအသာႀကီး သာသြားခဲ့သည္။ အေၾကာင္းေသာ္မူ ထိုဓာတ္ပံုကေလးသည္ ဒုတိယကမၻာစစ္ မတိုင္မီေလးက မံု႐ြာခ႐ိုင္ ဒို႔ဗမာ အစည္း႐ံုး၀င္ သခင္မ်ား၏ ႏိုင္ငံေရးလႈပ္႐ွားမႈကို မွတ္တမ္းတင္ထားသည့္ ဓာတ္ပံုကေလးျဖစ္ေၾကာင္း ကၽြန္ေတာ္ အတိအက် သိလိုက္ရေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ ပို၍ တိက်ေအာင္ ေျပာရမည္ဆိုပါက ထိုဓာတ္ပံုေလးသည္ လြန္ခဲ့ေသာ ၁၉၃၉ ခုႏွစ္က ႐ိုက္ကူးခဲ့ေသာ ပံုျဖစ္၍ (ယခုဆိုလွ်င္) ႏွစ္ေပါင္း ၄၉ ႏွစ္မွ် ၾကာခဲ့ၿပီ ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ ဓာတ္ပံုေလး၏ ေဆးသားမ်ားမွာ မမႈန္၀ါးေသးဘဲ မူလကူးထားသည့္ စီပီယာအေရာင္အတိုင္း လူေတြေရာ အေဆာက္အဦမ်ားပါ ထင္႐ွားေနဆဲ ျဖစ္သည္။ 'ေခြးငတ္မ်ား ႀကိဳဆိုေရး ထမင္းစားပြဲႀကီး' ဆိုေသာ စာတန္းမွာ ဓာတ္ပံုထဲတြင္ ထင္းခနဲ ျမင္ေနရသည္။
ထိုေန႔က ဘေမာင္ဇံု၏ စာကူးစက္သို႔ ကၽြန္ေတာ္ႏွင့္အတူ လိုက္ပါလာေသာ မံု႐ြာေကာလိပ္မွ သမိုင္းဌာနမႉး ဆရာ၀င္းေမာင္သည္ ကၽြန္ေတာ့္ လက္ထဲမွ ဓာတ္ပံုကို ေခတၱ ေတာင္းယူလိုက္သည္။ သူသည္ ဓာတ္ပံုထဲမွ 'ေခြးငတ္မ်ား ႀကိဳဆိုေရး ထမင္းစားပြဲႀကီး' ဟူေသာ စာတန္းကို ၾကည့္ၿပီး ႐ုတ္တရက္ နားမလည္ေအာင္ ျဖစ္သြားဟန္တူသည္။
'ေနပါဦးဆရာ ဒီ ေခြးငတ္မ်ား ႀကိဳဆိုေရး ထမင္းစားပြဲႀကီး ဆိုတာ ဘာကို ဆိုလိုတာလဲ ဆရာ၊ ၿပီးေတာ့ ဒီဓာတ္ပံုက ဘယ္တုန္းက ႐ိုက္ထားတဲ့ ဓာတ္ပံုလဲ'
သမိုင္းဌာနမႉးက ထူးဆန္းေသာ အဆိုပါ စာတန္း၏ အဓိပၸါယ္ကို စူးစမ္းေသာ စိတ္ျဖင့္ ေမးျမန္းလိုက္ သည္။ သည္ေတာ့မွ ကၽြန္ေတာ္က သည္ဓာတ္ပံုေလး၏ သမိုင္းေၾကာင္းကို သမိုင္းဌာနမႉးအား ႐ွင္းျပရသည္။ မွန္သည္။ သည္ဓာတ္ပံုေလးမွာ ၁၉၃၉ ခုႏွစ္က ႐ိုက္ကူးခဲ့သည့္ ပံုျဖစ္သည္။ ထိုအခ်ိန္ ထိုအခါက ၁၃၀၀ ျပည့္ အေရးေတာ္ပံုနွင့္ ဗိုလ္ေအာင္ေက်ာ္ အေရးအခင္းကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ေဒါက္တာဗေမာ္ အစိုးရ ျပဳတ္က်ၿပီး နန္းရင္း၀န္ ဦးပုေခါင္းေဆာင္ေသာ အစိုးရ တက္လာခ်ိန္ ျဖစ္သည္။
ဦးပုသည္ နန္းရင္း၀န္ျဖစ္လာၿပီး မၾကာမီ အထက္ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ တိုင္းခန္းလွည့္လည္ရန္ စီစဥ္ခဲ့ရာ မႏၱေလးမွ တဆင့္ မံု႐ြာသို႔ လာေရာက္မည္ ျဖစ္ေၾကာင္း ကၽြန္ေတာ္တို႔ မံု႐ြာသခင္မ်ားက သတင္းရထားၾကသည္။ ဤတြင္ နန္းရင္း၀န္ ဦးပုႏွင့္တကြ ေနာက္လိုက္ေနာက္ပါ မင္းတိုင္ပင္အမတ္မ်ား မံု႐ြာေရာက္မလာၾကမီ မံု႐ြာသခင္မ်ားက ကန္႔ကြက္ဆႏၵျပၾကရန္ အစီအစဥ္တခု ျပဳလုပ္ခဲ့ၾကသည္။ ယင္းအစီအစဥ္မွာ နန္းရင္း၀န္ဦးပုႏွင့္ မင္းတိုင္ပင္အမတ္မ်ားအား ဆရာႀကီးသခင္ကိုယ္ေတာ္မိႈင္း ေရးသားျပဳစုခဲ့သည့္ 'ေခြးဋီကာ' 'ေခြးဂ႑ိ' စသည့္ စာအုပ္မ်ားထဲမွ စားခြက္လုၾကသည့္ ေခြးငတ္မ်ားအျဖစ္ ႏိႈင္းယွဥ္တင္စားကာ မံု႐ြာၿမိဳ႔ေပၚ႐ွိ ေခြးေလေခြးလြင့္မ်ား အား အစာေကၽြး၍ ဆႏၵျပ ကန္႔ကြက္ၾကရန္ ျဖစ္သည္။ သို႔ျဖစ္ နန္းရင္း၀န္ ဦးပု ေရာက္မလာမီ တပါတ္ခန္႔အလိုတြင္ အဆိုပါ 'ေခြးငတ္မ်ား ႀကိဳဆိုေရး ထမင္းစားပြဲႀကီး' ကို က်င္းပ ျပဳလုပ္ခဲ့ၾကသည္။
သတ္မွတ္ထားေသာ ထိုေန႔ ထိုရက္တြင္ မံု႐ြာေစ်းႀကီး (ယခု ေစ်းေဟာင္း) ထဲမွ အမဲ႐ိုးမ်ားနွင့္ ဆန္ကြဲ မ်ားကို အလႉခံ၍ မိုးျဗဲဒယ္ႀကီးတလံုးတြင္ ထည့္၍ ျပဳတ္ၾကသည္။ ၿပီးမွ ထိုအမဲ႐ိုးနွင့္ ဆန္ကြဲမ်ား ျပဳတ္ထားသည့္ မိုးျဗဲဒယ္ႀကီးကို ျမင္းလွည္းတစီးေပၚတြင္ တင္ကာ တၿမိဳ႔လံုး လွည့္လည္၍ လမ္းဆံုလမ္းခြမ်ားတြင္ အမဲ႐ိုးျပဳတ္မ်ားကို ဖက္မ်ားျဖင့္ ပံုၿပီး ေခြးေလေခြးလြင့္မ်ားကို စတုဒီသာ ေကၽြးၾကသည္။ ဤတြင္ ေခြးမ်ား၏ သဘာ၀အတိုင္း အမဲ႐ိုးျပဳတ္မ်ားကို ေအးေအးေဆးေဆး မစားၾကပဲ တေကာင္နွင့္တေကာင္ မာန္ဖီကာ လုယက္ၾက၊ ကိုက္ၾက၊ ခဲၾကနွင့္ တ၀ုန္း၀ုန္း တ႐ုန္း႐ုန္း ျဖစ္ေနၾကသည္။ 'ေခြးငတ္မ်ား ႀကိဳဆိုေရး ထမင္းစားပြဲႀကီး' ဟူေသာ စာတန္းမ်ားကို ဖတ္၍ အထူးအဆန္း ျဖစ္ေနၾကေသာ မံု႐ြာ ၿမိဳ႔သူ ၿမိဳ႔႔သားမ်ားသည္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ သခင္ မ်ားက လမ္းဆံုလမ္းခြမ်ားတြင္ ေခြးေလေခြးလြင့္မ်ားအား ထိုသို႔ အမဲ႐ိုးျပဳတ္မ်ား ေကၽြးေနၾကသည္ကို တအံ့တၾသ ၀ိုင္းအံု ၾကည့္႐ႈခဲ့ရမွ တျဖည္းျဖည္း လူစုလူေ၀းႀကီး ျဖစ္မွန္းမသိ ျဖစ္လာၾကသည္။ သည္ေတာ့မွ ကၽြန္ေတာ္တို႔ သခင္မ်ားက အမဲ႐ိုးျပဳတ္မ်ားကို တေကာင္နွင့္ တေကာင္ ရန္ေစာင္ မာန္ေစာင္ကာ လုယက္စားေသာက္ ေနၾက ေသာ ေခြးမ်ားအား 'စားခြက္လု' ေနၾကသည့္ မင္းတိုင္ပင္ အမတ္မ်ားနွင့္ ႏိႈင္းယွဥ္ကာ အဂၤလိပ္အစိုးရအား ဆန္႔က်င္သည့္ ႏိုင္ငံေရးတရားမ်ားကို ေဟာၾကေျပာၾကသည္။
ထိုေန႔က 'ေခြးငတ္မ်ား ႀကိဳဆိုေရး ထမင္းစားပြဲႀကီး' က်င္းပကာ လက္ေတြ႔က်က် ေဟာခဲ့ေျပာခဲ့ၾကေသာ သခင္မ်ား၏ ႏိုင္ငံေရးတရားမ်ားကို ၿမိဳ႔လူထုက သေဘာအက်ႀကီး က်ကာ လက္ခုပ္လက္၀ါးတီး၍ ၾသဘာေပးခဲ့ ၾကသည္ကို ကၽြန္ေတာ္ေကာင္းေကာင္းႀကီး မွတ္မိေနခဲ့သည္။ ေနာက္တခု ကၽြန္ေတာ္ ေကာင္းေကာင္းႀကီး မွတ္မိေနသည့္ အျဖစ္အပ်က္တခု ႐ွိေသးသည္။ အဆိုပါ 'ေခြးငတ္မ်ား ႀကိဳဆိုေရး ထမင္းစားပြဲႀကီး' အေၾကာင္းကို ထိုစဥ္က မံု႐ြာသခင္တဦးျဖစ္ေသာ သတင္းေထာက္သခင္ကိုႀကီး (ေပါင္မုန္႔ေရာင္းသည့္အတြက္ သူ႔ကို 'ေပါင္မုန္႔ကိုႀကီး' ဟု တၿမိဳ႔လံုးက ေခၚၾကသည္။) က သတင္းႏွင့္တကြ ဓာတ္ပံုကိုပါ ႐ိုက္၍ ရန္ကုန္႐ွိ သတင္းစာတိုက္မ်ားသို႔ ပို႔လိုက္ရာ ျမန္မာ့အလင္းသတင္းစာက သတင္းေရာ ဓာတ္ပံုကိုပါ ေဖာ္ျပလိုက္သည္။ (ယခုေဖာ္ျပထားေသာ ဓာတ္ပံုပင္ ျဖစ္သည္) ဤတြင္ ထိုဓာတ္ပံုထဲ၌ ေခြးစာေကၽြးသည့္ သံပုံးစုတ္ကို ကိုင္ထားလ်က္သား ကၽြန္ေတာ့္ပံုသည္ ေ႐ွ႔ဆံုးမွ ထင္းကနဲ ပါသြားခဲ့ရာ ထိုဓာတ္ပံုကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ထိုစဥ္က အင္းစိန္ စီအိုင္ဒီတြင္ ပုလိပ္စံုေထာက္ အရာ႐ွိအျဖစ္ အမႈထမ္းေနေသာ ကၽြန္ေတာ့္ဖခင္အား မ်က္ႏွာျဖဴပုလိပ္ မင္းႀကီးက ထုေခ်လႊာေတာင္းခဲ့သည္ကို ကၽြန္ေတာ္ေကာင္းေကာင္းႀကီး မွတ္မိေနေသးသည္။ 'ေခြးငတ္မ်ား ႀကိဳဆိုေရး ထမင္းစားပြဲႀကီး' ၏ ဂယက္သည္ ထိုမွ်ျဖင့္ မၿပီးဆံုးေသးပါ။ ၁၉၃၉ ခုႏွစ္ ဇြန္လဆန္းတြင္ နန္းရင္း၀န္ ဦးပုသည္ မူလစီစဥ္ထားသည့္အတိုင္း အထက္ျမန္မာျပည္သို႔ တိုင္းခန္းလွည့္လည္ရင္း မႏၱေလးမွတဆင့္ မံု႐ြာသို႔ ေရာက္လာခဲ့သည္။ ဤတြင္ ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္၍ 'ေမာင္းတင္' ထားၾကေသာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ မံု႐ြာသခင္မ်ားက မံု႐ြာၿမိဳ႔အ၀င္၊ ၿမိဳ႔ေတာင္ဘက္ ေညာင္ပင္ေအာက္ ေကြ႔မွ ေန၍ နန္းရင္း၀န္ စီးလာေသာ ေမာ္ေတာ္ကားေ႐ွ႔တြင္ လွဲအိပ္ကာ ဆႏၵျပ ကန္႔ကြက္ တာဆီးခဲ့ၾကသည္။ မိမိစီးလာေသာ ဇိမ္ခံကားႀကီးေ႐ွ႔တြင္ လွဲအိပ္ကာ ေႂကြးေၾကာ္သံမ်ားျဖင့္ လက္သီးလက္ေမာင္းတန္းၿပီး ေအာ္ဟစ္ဆႏၵျပေနၾကသည့္ သခင္မ်ားကို ၾကည့္ကာ နန္းရင္း၀န္ ဦးပုမွာ ရာဇအိေျႏၵ အပ်က္ႀကီး ပ်က္၍ ႐ွက္လည္း႐ွက္ ေဒါသလည္း ထြက္ခဲ့ရသည္။ ေနာက္ဆံုး၌ ေဗာင္းေတာ္ညိတ္ စိတ္ေတာ္သိ ဆိုသည့္စကားအတိုင္း နန္းရင္း၀န္တေယာက္လံုး အ႐ွက္တကြဲ ျဖစ္ေနသည္ကို လက္ပိုက္ၾကည့္၍ မျဖစ္ေတာ့သည့္အေလ်ာက္ မံု႐ြာအေရးပိုင္ႏွင့္ ခ႐ိုင္ရာဇ၀တ္၀န္ႀကီးတို႔၏ အမိန္႔အရ ဦးပုကားေ႐ွ႔တြင္ လွဲအိပ္ကာ ဆႏၵျပခဲ့ၾကေသာ မံု႐ြာ သခင္မ်ားအား ပုလိပ္မ်ားက တေယာက္ၿပီးတေယာက္ ေျခေထာက္နွစ္ေခ်ာင္းႏွင့္ ခ်ိဳင္းႏွစ္ဘက္မွ မကာ အခ်ဳပ္ကားထဲသို႔ ပစ္သြင္းၿပီး အတင္းတရၾကမ္း ဖမ္းဆီးခဲ့ၾကသည္။ ထိုေန႔က စုစုေပါင္း သခင္ ၁၆ ဦး အဖမ္းခံခဲ့ၾကရသည္ျဖစ္ရာ အဆိုပါ သခင္မ်ားမွာ ၁။ သခင္လွေဖ၊ ၂။ သခင္ေက်ာ္ေဇယ်၊ ၃။ သခင္ဗေမာင္၊ ၄။ သခင္ကိုႀကီး၊ ၅။ သခင္ေ႐ႊေဒါင္း၊ ၆။ သခင္သန္းတင္၊ ၇။ သခင္လွေမာင္၊ ၈။ သခင္စိန္၊ ၉။ သခင္တံုေဟာ၊ ၁၀။ သခင္ၾကည္၊ ၁၁။ သခင္လွသိန္း၊ ၁၂။ သခင္ကံညြန္႔၊ ၁၃။ သခင္တင္ျမင့္၊ ၁၄။ သခင္သိန္းေမာင္၊ ၁၅။ သခင္ေသာင္းတင္၊ ၁၆။ သခင္ေ႐ႊ တို႔ပင္ ျဖစ္သည္။
ေနာက္ဆံုး ကၽြန္ေတာ္ သိရသေလာက္ အထက္ပါအဖမ္းခံ သခင္ ၁၆ ဦးအနက္ သခင္လွေဖ (ယခင္ ေက်ာက္တံတားသ/မ)၊ သခင္ဗေမာင္ (မံု႐ြာၿမိဳ႔နယ္ မီးသတ္တပ္ဖြဲ႔)၊ သခင္ေသာင္းတင္ (ေဇာက္ထိုးေသာင္းတင္) ႏွင့္ သခင္ေ႐ႊ (ယခု စာေရးဆရာ လင္းယုန္ေမာင္ေမာင္) တို႔သာလွ်င္ မေသေသးဘဲ က်န္႐ွိေနၾက၍ အျခားသခင္မ်ားမွာ အားလံုးပင္ ကြယ္လြန္ခဲ့ၾကေပၿပီ။
'သတင္းစာမ်ားသည္ သမိုင္းကို ေျပာေနၾကသည္' ဟူေသာ ကြယ္လြန္သူ လူထုဦးလွ၏ စာအုပ္ကို ႏွစ္သက္စြဲလန္းခဲ့ေသာ ကၽြန္ေတာ္သည္ ကၽြန္ေတာ့္လက္ထဲမွ ဓာတ္ပံုကေလးကို ၾကည့္ရင္း လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေပါင္း ၅၀ ခန္႔က မံု႐ြာခ႐ိုင္ ဒို႔ဗမာအစည္း႐ံုး၀င္ သခင္မ်ား၏ လႈပ္႐ွားမႈ ေ႐ွးေဟာင္းေႏွာင္းျဖစ္မ်ားကို ျပန္ေျပာင္းသတိ ရေနမိေလသည္။
လင္းယုန္ေမာင္ေမာင္
(ဧၿပီ ၁၉၈၈ ပန္ ႐ုပ္စံုမဂၢဇင္း)
[ပိေတာက္ပြင့္သစ္ မဂၢဇင္း၊ အမွတ္ ၃၆၊ ႏို၀င္ဘာလ ၂၀၁၀ မွ ကူးယူေဖာ္ျပပါတယ္။]
ရင္းျမစ္ မာယာမဂၢဇင္း
Post a Comment